Mediacje budują relacje!
Konflikt wpisany jest w nasze życie codzienne. Wzbudza w nas różne emocje, z reguły trudne. Jest wiele sposobów poradzenia sobie z “nieprzyjemnym gościem”: możemy go unikać, pozbyć się za pomocą agresji, kompromisu, bądź poddać się i zrezygnować z zaspokojenia przynajmniej części naszych potrzeb (lub pozwolić na naruszenie naszych granic). Możemy też spojrzeć na konflikt z perspektywy szansy na rozwój i podejść do niego w sposób kreatywny, twórczy nawiązując dialog i współpracę z drugą stroną “barykady”. Profesor Inetta Nowosad uważa, że “tylko taka szkoła wypełni oczekiwania zawarte w wizjach społeczeństwa XXI w., w których człowiek wobec człowieka, a ludzie wobec ich świata nie są podmiotami konfliktu i rywalizacji, lecz uczestnikami dialogu, porozumienia i dopełniającej się harmonii” (2004, s.173). Wychowując dzieci i młodzież w duchu szacunku do drugiej osoby, otwartości i dialogu sięgamy po metodę mediacji szkolnej, której podstawowymi zadaniami są:
- rozwiązywanie i zapobieganie konfliktom;
- profilaktyka agresji i przemocy;
- rozwój kompetencji komunikacyjnych;
- rozwój kompetencji krytycznego i analitycznego myślenia;
- rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych
- zapobieganie wiktymizacji i wiktymizacji wtórnej;
- realizacja sprawiedliwości naprawczej;
- poprawa relacji rówieśniczych;
- integracja uczniów, rodziców i nauczycieli;
- animacja współpracy ze środowiskiem lokalnym(2019, s. 17)
W mediacji obowiązują stałe zasady, których zadaniem jest zapewnić komfort i
bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom:dobrowolność – strony dobrowolnie wyrażają zgodę na udział w postępowaniu mediacyjnym. Zgoda ta może być cofnięta na każdym etapie trwania mediacji przez każdą ze stron, o czym należy je na wstępie poinformować, bezstronność – strony mediacji mają równe prawa i powinny być traktowane jednakowo,poufność – przebieg postępowania mediacyjnego objęty jest tajemnicą,neutralność – mediator nie może narzucać stronom własnych propozycji rozwiązań sporu, porozumienie jest wypracowywane przez same strony,akceptowalność – strony powinny zaakceptować osobę mediatora i jego pomoc w dochodzeniu do porozumienia. Mogą również na początku mediacji uzgodnić z mediatorem reguły mediacji, których następnie w toku mediacji powinny przestrzegać.Źródło:Nowosad I., Szymański M.J. (2004), Nauczyciele i rodzice, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra.Duda A.K. (2019), Masz prawo do mediacji w szkole, Warszawa. W naszej szkole otworzyliśmy Szkolny Klub Mediatorów. Uczennice i Uczniowie (obecnie klas 8) w zeszłym roku szkolnym zaangażowali się w kursy mediacji rówieśniczej organizowane przez Instytut Edukacji Pozytywnej. Stworzyliśmy zespół ludzi wrażliwych, otwartych na potrzeby drugiego człowieka i chcących wspierać społeczność szkolną w konstruktywnym rozwiązywaniu problemów. Nad bezpieczeństwem uczniów zgłaszających się do mediacji i mediatorów rówieśniczych czuwać będą Agnieszka Kornacka i Beata Wilczyńska.
W sali 107a w czasie długich przerw według ustalonego grafiku będą na wszystkie zainteresowane osoby czekali nasi mediatorzy rówieśniczy. Jeśli potrzebujecie podzielić się swoimi problemami, to serdecznie Was zapraszamy!
Grafik dyżurów w Szkolnym Klubie Mediatorów
Przerwa | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
---|---|---|---|---|
11:35 – 11:50 | Pola Mikołaj | Michał Kacper | Szymon Jakub | Hubert Bartosz |
12:35 – 12:50 | Kacper Michał | Pola Mikołaj | Jakub Radosław | Alina Julia |
13:35 – 13:50 | Maria Amelia Maja | Amelia Marysia |